سازمان حفاظت محیط زیست مجوز کشت برنج تراریخته را صادر نکرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجا که مستندات علمی کافی برای کشت برنج تراریخته (برنج دست کاری شده ژنتیکی) از سوی مجری طرح‌به سازمان محیط زیست ارایه نشده است ، مجوز کشت برنج تراریخته صادر نشد.
دکتر "فاطمه واعظ جوادی" روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از مجری کشت برنج تراریخته خواست تا تاثیرات این برنج را بر روی میکروارگانیسم‌ها و سایر حشرات و همچنین بر روی انسان بررسی و اعلام کند که متاسفانه گزارشی در این رابطه دریافت نشد.
وی‌ ادامه داد: در تولید برنج تراریخته از منشا ‪ DNA‬یک نوع باکتری به اسم ‪ BT‬استفاده می‌شود، این باکتری وارد ساقه برنج طارم شده و ساقه برنج را در مقابل کرم ساقه خوار مقاوم می‌کند و با انتشار سمی از رشد این باکتری و صدمه زدن به ساقه برنج جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست از تمامی مطالعات و تحقیقاتی که به ویژه در خصوص مسایل تغذیه‌ای مردم باشد استقبال می‌کند، گفت: از آنجا که ساقه برنج دست کاری شده ژنتیکی در مزرعه و طبیعت رها می‌شود و یا مورد تغذیه دام و طیور و یا پرندگان قرار می‌گیرد، باید بررسی شود که این باکتری چه تاثیراتی را در بر دارد.
جوادی افزود: نگرانی دیگر ما در مورد تاثیرات این برنج دست کاری شده بر روی سلامت انسان است که باید اثرات آن حداقل بر روی یک دوره تولید مثلی بررسی شود که متاسفانه مستندات ارایه شده از سوی مجری طرح تنها یک سری مستندات بر مبنای مقاله‌ها بوده و بر روی این نوع خاص از برنج گزارشی دریافت نکردیم.
وی ادامه داد:از مجری طرح خواسته شد تا نمونه برنج دست کاری شده خود را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهند تا سازمان محیط زیست از طریق آزمایشگاه های معتمد خود وضعیت تحقیقاتی آن را بررسی کند که متاسفانه این امر نیز محقق نشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در کمیسیون کشاورزی بزودی به منظور ساماندهی تحقیقات در زمینه وضعیت محصولات دست کاری شده ژنتیکی در کشور قانون ملی ایمنی زیستی تدوین خواهد شد.
جوادی افزود: از آنجا که پروتکل کارتاهینا که در مورد محصولات دست کاری شده ژنتیکی است برای کشور لازم الاجرا شده ، تدوین قانون ملی ایمنی زیستی برای کشور ضروری است.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون هماهنگی تدوین قانون ملی ایمنی زیستی تشکیل شده و جلسات متعددی را برگزار کرده است، ادامه داد: از آنجاکه هنوز نظارت و مصوبه بر روی واردات محصولات دست کاری شده ژنتیکی وجود ندارد و این امر با سلامت انسان ارتباط دارد قانون ملی ایمنی زیستی بزودی تدوین می شود.
وی تاکید کرد: از این رو کشت برنج تراریخته بدون انجام مستندات لازم و ارایه آنها به سازمان حفاظت محیط زیست غیرقانونی است و نمونه‌های برنج کشت شده نیز وارد بازار نشده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه انجام یک مدیریت جامع در زمینه وضعیت محیط زیست کشور ، گفت: لزوم‌ایجاد یک سیستم یکپارچه‌و شبکه الکترونیکی در تمام سطح کشور ضروری است که فاز ابتدایی این سیستم اجرا شده و تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.
جوادی افزود: یکی از اقدامات پیگیر سازمان حفاظت محیط زیست تعامل نزدیک با دانشگاههاست که در بسیاری از پروژه‌های پژوهشی این امر در حال پیگیری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد