استفاده از زعفران در داروسازی

زعفران گل از گیاهان زنبقی است که بنام لارکیماس مشهور بوده و بعدها به نام الزعفران وسپس زعفران معروف شد و گیاهی است 7 ساله که با توجه به شرایط کشت و محیط لازم برای رشد تا 15 سال محصول می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری نشریه سلامت؛ زعفران علاوه برمصرف غذایی در تهیه داروهای گوناگون ساخت نوشابه در کشوهای مختلف مورد استفاده قرارمی گیرد.

بنابراین گزارش؛ زعفران به علت داشتن مواد دارویی مختلف کاربردهای متفاوتی درعلم داروسازی دارد.
از آن جمله برای سهولت هضم غذا و تنظیم دستگاه گوارش،‌تأثیر بر سلسله اعصاب به لحاظ داشتن هورمونهای محرک، استفاده در تولید داروهای خواب آور، و معالجه بیماریهای ناشی از خستگی فکری ، رفع سنگ کلیه و ‌تقویت بینایی و تشدید کردن ضربات قلب یا برای تقویت قلب مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با روغن سبوس برنج

نتایج مطالعات نشان داده است: روغن سبوس برنج به دلیل غنی بودن از مواد آنتی اکسیدان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران واحدعلوم پزشکی ایران، گفت: از سال‌های بسیار دور در کشور چین از این روغن جهت سرخ کردن انواع مواد غذایی از جمله سیب‌زمینی استفاده می‌شود، این روغن غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر توکوفرول، اوریزانول و توکرتری انول است.

وی ادامه داد: اسیدهای چرب موجود در این روغن مشابه روغن بادام زمینی است و در هنگام استفاده از آن در سرخ کردن مواد غذایی، طعم دلپذیر به مواد غذایی می‌دهد.

زراتی به خاصیت‌های دو آنتی اکسیدان به نام‌های اوریزانول و توکرتری انول اشاره کرد و گفت: اوریزانول سبب کاهش چربی بد (LDL) و افزایش چربی خوب (HDL) می‌شود و توکرتری انول نیز مشتق از ویتامین E است که تحقیقات ثابت کرده، این ویتامین خاصیت ضد سرطانی بسیار قوی دارد.

وی در ادامه وجود این آنتی اکسیدان‌ها را در روغن سبوس برنج عامل دیرتر تند و فاسد شدن آن دانست و تصریح کرد: در کشورهایی مانند ایران که غذای پایه، برنج است، می‌توان از سبوس برنج این نوع ماده غذایی روغن تهیه کرد و همچون روغن زیتون در انواع سالاد مورد استفاده قرار داد.

کود آلی بر کود شیمیایی مزیت دارد

در سومین کنفرانس ملی در زمینه "علوم کشاورزی و حیوانی" که در پاکستان برگزار شد بر لزوم تلاش‌های هماهنگ و تحقیقات مشترک برای حفظ مواد آلی خاک که به علت فرسایش خاک به سرعت در حال ناپدید شدن هستند، تاکید شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی داون، در این کنفرانس افزایش تولید غذا و دام و تنظیم سیاست‌های واقع بینانه کشاورزی نیز درخواست شد.

این کنفرانس با همت "دانشگاه کشاورزی شینده" در "تاندوجام" برگزار گردید.

‪ ۷۵‬کشاورز، دانشمند، محقق و کارشناس از سراسر پاکستان در این کنفرانس شرکت کردند.

در این کنفرانس از دولت درخواست شد به منظور افزایش میزان تولید محصولات تسهیلات بیشتری برای کشاورزان فراهم کند و به کشاورزان توصیه شد از کود (آلی) به جای کود شیمیایی استفاده کنند.

از دانشمندان نیز خواسته شد برای در امان نگاه داشتن محصولات از آفات، حشره‌کش‌های جدیدی ابداع کنند.

همچنین توصیه شد برای محافظت از محیط زیست و حیات دریایی، باید آب‌های بیشتری از پایین رود "کوتری" آزاد شود.

در این کنفرانس همچنین انجام تحقیقات بیشتری به منظور بهره‌گیری از زیست توده به منظور افزایش حاصلخیزی زمین‌های بایر و شور درخواست شد.

همچنین بر لزوم مصرف بهینه و حفظ منابع نادر آب تاکید شد.

در این کنفرانس تصمیم گرفته شد به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کشاورزی هر چه زودتر یک کنفرانس بین‌المللی در زمینه کشاورزی برگزار شود.