از این جزء غذایی مهم ، غافل نشوید!

images/20070520/foods.jpg
 
جام جم آنلاین: فیبر به عنوان یک کربوهیدرات خاص ، بدون تغییر و بی آنکه به اجزاء کوچکتر شکسته شود ، از دستگاه گوارش انسان عبور می کند.
کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی رابرای همه فعالیت های بدن فراهم می سازند. شاید اکثرافراد از نیاز به وجود فیبر در رژیم غذایی آگاه باشند اما تعداد کمی از علت اهمیت این جزء و منابع غذایی آن اطلاع دارند.
- اهمیت فیبر به لحاظ اثرش در فرآیند هضم از آغاز تا پایان آن است. همچنین مشخص شده که فیبر به کاهش کلسترول و لذا خطر بیماری قلبی و دیابت کمک می کند.
- به دلیل آنکه برای هضم بهتر باید غذا کاملا جویده شود ، فیبر پروسه خوردن را کند می کند و به احساس پر بودن کمک می کند که به نوبه خود در کمتر خوردن و جلوگیری از چاقی موثر است.
- فیبر روند هضم و جذب را کند می کند به گونه ای که گلوکز ( قند) موجود در غذا کند تر وارد جریان خون می شود که این به حفظ قند خون در حد متعادل کمک می کند.
برای دریافت فیبر به میزان کافی به این نکات توجه کنید :
- حداقل در روز 4.5 فنجان میوه و سبزی بخورید. برخی غذاها ی سرشار از فیبر شامل سیب ، پرتقال ، انواع توت ، بروکلی ، هویج ، لوبیا ، نخود سبز و گل کلم هستند.
- فرآورده های غلات دارای سبوس رامصرف کنید. برای مثال نان تهیه شده از گندم سبوس دار و یا برنج قهوه ای به جای برنج سفید سرشار از فیبر هستند.
- انواع غلات سبوس دار از جمله گندم و جو رادر برنامه غذایی تان بگنجانید.
- حتی الامکان مقادیر بیشتری لوبیای پخته مصرف کنید.
- در صورتی که به هر علتی تحت درمان هستید حتما قبل از افزودن فیبر دریافتی با پزشک خود مشورت کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد