مصرف بی رویه کودهای شیمیایی عملکرد سیب زمینی را کاهش می دهد

مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای شیمیایی و عدم استفاده از کودهای آلی در مزارع سیب زمینی، میزان عملکرد این محصول تا حد زیادی کاهش می یابد،
به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- دکتر محمدجعفر ملکوتی استاد دانشگاه تربیت مدرس در مقاله ای تاثیرات مصرف بهینه کود در افزایش عملکرد و کاهش غلظت نیترات در غده های سیب زمینی را بررسی کرده است.
در این مقاله آمده است: سیب زمینی یکی از محصولات استراتژیک بوده و به دلیل داشتن موادی همچون نشاسته، پروتئینهای مختلف، ویتامینهای C,A و... از اهمیت غذایی بیشتری برخوردار است.
براساس آمار موجود، سطح زیرکشت سیب زمینی در ایران حدود 151 هزار هکتار، کل تولید کشور متجاوز از سه میلیون تن (با متوسط عملکرد 20 تن در هکتار) و در اکثر استانها از جمله اردبیل، آذربایجان، همدان، اصفهان، تهران و اخیرا در قالب طرح استمرار در استانهای گلستان، کرمان، جیرفت و... کشت می شود.
این مقاله می افزاید: مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای شیمیایی، عدم استفاده از کودهای آلی در مزارع سیب زمینی، استفاده بی رویه از کودهای ازته و فسفاته و عدم رواج کودهای پتاسیمی- منیزیمی و ریزمغذیها به ویژه کودهای سولفات روی، منگنز و آهن عملکرد را کاهش داده و در کاهش ارزش بیولوژیکی و خصوصیات کیفی آن نیز موثر است.
براساس این مقاله برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت غده های سیب زمینی باید از تغذیه متعادل کودی استفاده کرد تا علاوه بر بهبود خواص کمی و کیفی، غده های سیب زمینی سالم، خوش رنگ و خوشمزه و عاری از نیترات و کادمیم تهیه شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد